Birželio 17 d. 16 val. Plungės Mykolo Oginskio rūmų žirgyne bus atidarytos 4-osios Plungės Fotobienalės parodos, kurias šį kartą jungia tolima ir lietuvius žavinti Japonija ir jos kultūra.
Fotobienalėje bus eksponuojamos keturios Lietuvos ir Japonijos fotomenininkų parodos, kuriose tiesiogiai ar asociatyviai paliečiama savita Japonijos kultūra ar japoniška estetika. Vienas iš fotobienalės akcentų – viduriniosios kartos fotomenininko Arturo Valiaugos projektas „Japonijos dienos meniu“, kurį sukurti pakvietė nepriklausoma kuratorė Mikiko Kikuta ilgametės iniciatyvos „Japonija Europos akimis“ kontekste. Mėnesį trukęs tiriamasis fotografinis vizitas Niigatos prefektūroje virto fotoserija, kurioje – gamtos, veido ir patiekalų peizažai bei už jų slypinti kasdienybė, nurodanti į japonų buitį ir tapatybės išskirtinumą. Menininkas naudojo įvairias fotografinės raiškos strategijas, o taip pat ir kaleidoskopą. Į japonišką „Pringles“ traškučių tūtą įstatyti veidrodžiai užmauti ant japonų gamybos fotokameros Canon objektyvo tapo A. Valiaugos europietiškos akies tęsiniu ir magiška optine sistema, neprognozuojamai atspindinčia aplinką.
Jaunosios kartos fotografės ir kino operatorės Kristinos Sereikaitės personalinė paroda „Stichijos“, tai – modernaus ir universalaus Lietuvos menininko – Beno Šarkos fotografinė kelionė per jam gerai žinomas ir įsisavintas gamtos stichijas – vandenį, žemę, ugnį ir orą. Šalyje, itin priklausomoje nuo gamtoje vykstančių procesų ir stichijų, gamta užima ypatingą vietą japonų dvasiniame pasaulyje, o Japoniškoje budizmo atšakoje išskiriami penki elementai, kurių penktasis ir svarbiausias – dvasinis, be abejonės, susijęs su kultūra ir menu.
Grupinėje parodoje „Japoniškas stilius fotografijoje“ kuratorius Darius Vaičekauskas pristato lietuvių fotomenininkus Mindaugą Gabrėną, Vitalijų Janušonį, Gintą Kavoliūną bei Karolį Janulį. Kuratoriaus teigimu, šių autorių monochrominėse fotografijose išryškintas minimalistinės estetikos braižas, gyvosios bei humanizuotos gamtos grožis atskleidžiamas tiek skaitmeninės, tiek analoginės fotografijos priemonėmis bei pasitelkiant technologines inovacijas – žvilgsnis į mus supančią aplinką iš paukščio skrydžio perspektyvos gali būti netikėtas, nelauktas, estetizuotas, ir intriguojantis.
Bienalės bendrakuratorės Eglės Deltuvaitės ir japonės kuratorės Mikiko Kikuta ilgamečio bendradarbiavimo dėka, Plungėje bus galima pamatyti parodos „Suasmenintas pasaulis: šiuolaikinė Japonijos fotografija“, pristatytą fotografijos festivalyje „In Focus 2011“ Vilniuje, priminimą bei susipažinti su gausia japonų fotografijos knygų kolekcija.
Kuratorė parodoje pristato keturis naujosios kartos autorius: Daisuke Nakashima, Shinryo Saeki, Karen Sato ir Yumiko Utsu. Tai karta, kuri užaugo po Japonijos ekonomikos sprogimo. Žmonės tapo turtingi, tačiau tuo pat metu prarado dalį tradicijų ir vertybių. Jaunimui buvo sunku rasti savo vietą, reikėjo naujų taisyklių ir požiūrio į gyvenimą, bet tai nebuvo lengva. Jie vengia egzistuojančių taisyklių, vyraujančios ideologijos, nesidomi čia ir dabar vykstančiais įvykiais, tačiau žino kaip vaizduoti save ir šiuolaikinę visuomenę. Svarbiausia jiems – ne išorinis, o vidinis pasaulis, tad parodoje bus galima stebėti šį suasmenintą pasaulį, kurį savita fotografijos kalba išreiškė fotografai.
71 knyga ir 2 dėžės atvirukų sudaro įspūdingą ir gana retą Japonijos fotografų knygų kolekciją, kuri pirmą karta bus eksponuojama Lietuvoje. Iš Danijos atkeliavusi kolekcija po Plungės bienalės grįš į Tokiją, tad tai tikrai išskirtinė galimybė pamatyti daugeliui mūsų nematytą ir nežinomą Japonijos fotografijos pasaulį.
Bendrakuratorius ir fotomenininkus subūrusio pagrindinio bienalės kuratoriaus D. Vaičekausko nuomone, šių metų Plungės fotobienalė, tai „unikali ir fantastiška galimybė susipažinti su japonų šiuolaikine fotografija, bei lietuvių fotomenininkais, kuriems artima minimalistinė estetika fotografinėje raiškoje bei kūrinių idėjiniame lauke. Labai svarbu, jog šios parodos pristatomos ne Lietuvos didžiuosiuose miestuose, o Plungėje – taip užtikrinama fotografijos meno sklaida bei kultūrinė decentralizacija“.
„Plungės fotobienalė 2016“ rengiama bendradarbiaujant su Japonijos ambasada Lietuvoje, Japonijos ambasados Lietuvoje Informacijos ir kultūros centru, Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyriumi, VšĮ „Kultūros meniu“, Japonišku sodu, VšĮ „Japonų kultūros namai“, laikraščiu „Žemaičių saulutė“.
„Plungės fotobienalė 2016“ organizatorius – Plungės rajono savivaldybės viešoji biblioteka.
„Plungės Fotobienalė 2016“ Globėjas – Plungės rajono savivaldybės meras Audrius Klišonis.
„Plungės Fotobienalė 2016“ kuratorius Darius Vaičekauskas.
„Plungės Fotobienalė 2016“ Mykolo Oginskio rūmų žirgyne (Parko g. 1, Plungė) veiks iki liepos 10 d.
Daugiau informacijos:
Lietuvos fotomenininkų sąjungos
Klaipėdos skyriaus pirmininkas Darius Vaičekauskas
tomofoto@gmail.com
+370 615 49470
Fb: photoklaipeda.lt
www.photoklaipeda.lt
—
VšĮ „Kultūros meniu“ direktorė Eglė Deltuvaitė
+370 672 43045
egle.deltuvaite@gmail.com